Transporturile interne si internationale asigura buna desfasurare a productiei in principalele domenii de dezvoltare ale unei tari: industria si agricultura. Transporturile faciliteaza legaturile intre regiunile cu materii prime si cele in care acestea se prelucreaza, precum si desfacerea si redistribuirea produselor in centrele corespunzatoare, circulatia oamenilor, apropierea intre asezari umane, intre tari, intre continente. Prin diversitate, nivel tehnic, viteza, intensitatea fluxurilor, transporturile caracterizeaza, de regula, zonele dezvoltate economic si tarile puternic industrializate.
Atat transportul intern cat si cel international influenteaza intreagul sistem economico-social al unei tari; de aceea se impune o dezvoltare ordonata si armonioasa a acestora (obiectiv prioritar al politicii economice a unui stat). Dezvoltarea transporturilor interne si internationale conduc la aparitia de noi mijloace de transport perfectionate si specializate care contribuie la dezvoltarea comertului pe plan intern si international.
Transporturile reprezinta un sistem dinamic si rational ce consta in utilizarea de mijloace tehnice specifice, utilaje si cai de comunicatie, deservite de un personal specializat. Rolul transporturilor in epoca moderna consta in deplasarea in timp si spatiu a marfurilor si persoanelor.
In domeniul transporturilor obiectivele cu caracter strategic sunt cele mai importante in politica economica si vizeaza:
1. Crearea si dezvoltarea economiei sociale in care piata transporturilor functioneaza in stransa legatura cu celelalte piete (piata de capital, piata fortei de munca);
2. Restructurarea societatilor de transport vizand in special retehnologizarea acestora;
3. Dezvoltarea si modernizarea infrastructurii transporturilor;
4. Crearea unei legaturi instre sistemul national de transport si cel european.
Politica de dezvoltare a transporturilor in Romania este exercitata de catre Guvern prin Ministerul Transporturilor. Ministerul Transporturilor reprezinta forul suprem de conducere in domeniul transporturilor si are ca atributie adoptarea de decizii strategice privind realizarea si aplicarea reformei in domeniu. Vizeaza, in special, racordarea eficienta a transportului din Romania la sistemul european de transporturi.
O anvelopa noua este fabricata conform celor mai noi tehnologii in domeniu, aplicate de producator. Fabricarea acesteia este un proces complex, de mare tehnicitate, ce cuprinde constructia si inglobarea in procesul de fabricatie a corpului anvelopei si a benzii de rulare. In timp ce o anvelopa resapata este formata dintr-o anvelopa mai veche (respectiv cu materialul de fabricatie invechit), dar la care banda de rulare initiala s-a “razuit” si se aplica una noua. De asemenea, se mai aplica si un strat de cauciuc pana peste talon, tot acest proces fiind facut cu scopul de a conferi un aspect nou anvelopei resapate. (A resapa inseamna a reconstitui banda de rulare a unei anvelope uzate prin adăugarea unui nou strat de cauciuc pe pânză). In zilele noastre, multe persoane fac aceasta alegere intrucat diferenta de pret intre o anvelopa resapata si una noua este foarte mare. Unii comercianti nu agreeaza ideea de resapare intrucat aceasta le poate pune in pericol activitatea, existand o concurenta intre anvelopele noi si vechi, si cele reconstruite.
Unul din dezavantajele resaparii este dat de reducerea sigurantei si a gradului de control detinut de sofer. Legea interzice anvelopele resapate deoarece numarul accidentelor rutiere poate creste semnificativ, soferii care au apelat la acest tip de cauciuc observand si anumite incoveniente, chiar dificultati. In acest sens, pot aparea situatii in care cauciucul vechi sa se separe de partea noua, lipirea sa nu fie una excelenta, sa apara probleme in ceea ce priveste echilibrarea rotilor autovehiculului. Din aceasta cauza, cele resapate nu pot fi folosite timp indelungat , fiind inlocuite in momentul in care acestea sufera modificari. Din cauza calitatii scazute a cauciucului, resapatele sunt mereu rigide. Fapt care va determina o aderenta foarte slaba si zgomot mare la rulare. Din cauza noii benzi si a adezivului, resapata este intotdeauna mai grea, cu cel putin 4 kg fata de original. La acest capitol, ansamblul de directie al masinii este cel care are de suferit.
Avantajul folosirii unei anvelope resapate este dat de reducerea costurilor, obtinandu-se astfel un cauciuc ce poate avea insusirile unuia nou, creand practic un cauciuc nou, cu un cost mult mai mic decat cel concret de realizare.
Reconditionarea prin resapare este practicata pe plan mondial. In tarile dezvoltate se valorifica prin aceasta metoda peste 25% din productia de anvelope. Cu o anvelopa resapata se poate parcurge, in medie, o distanta care reprezinta jumatate din rulajul uneia noi, dar pretul ei este de aproximativ 3 ori mai mic, pentru ca prin resapare se inlocuieste doar banda exterioara de rulare, care reprezinta circa 1/3 din cantitatea de cauciuc inglobata in produs.
Dar, resaparea anvelopelor nu face decat sa amane problema evacuarii definitive a anvelopelor, pentru ca o carcasa nu poate fi utilizata la infinit.
Masa totala maxima autorizata – masa totala maxima a unui vehicul rutier, asa cum este declarata de constructorul acestuia.
Transport rutier – operatiuni prin care se realizeaza deplasarea persoanelor sau a marfurilor cu un autovehicul sau cu un ansamblu de vehicule rutiere.
Transport rutier in zona de mic trafic de frontiera – transport rutier care implica deplasarea unui vehicul rutier de pe teritoriul unui stat pe teritoriul statului invecinat, pe o distanta de cel mult 30 de kilometri fata de frontiera.
Transport rutier local – transport rutier ce se efectueaza in interiorul zonei administrativ-teritoriale a unei localitati, fara a depasi limitele acesteia.
Transport rutier judetean – transport rutier care se efectueaza intre localitatile aceluiasi judet, fara a depasi limitele acestuia.
Transport rutier interjudetean – transport rutier care se desfasoara intre localitatea de plecare si localitatea de destinatie, situate pe teritoriul a doua judete diferite.
Transportator rutier – orice intreprindere care efectueaza servicii de transport de marfuri sau de persoane, in conditiile prezentei ordonante de urgenta.
Celor care doresc sa se familiarizeze cu termenii specifici transportului rutier, le-am pregatit o lista a celor mai utilizati termeni.
ADR – acordul european referitor la transportul rutier international al marfurilor periculoase(ADR), incheiat la Geneva, in data de 30 septembrie 1957.
AETR – acordul europeam privind activitatea echipajelor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere internationale (AETR), incheiat la Geneva, in data de 1 iulie 1970.
ARR – Autoritatea Rutiera Romana cu activitati legate de operatorii de transport (licente de transport, scoli de soferi, norme in puncte de frontiera).
ARTRI – Asociatia Romana pentru transporturi rutiere internationale.
Operator de transport rutier – orice intreprindere care detine certificat unic de inregistrare, avand ca obiect de activitate cod CAEN 4941 Transporturi rutiere de marfuri. Intreprinderea este detinatoare a unei licente de transport eliberata de Autoritatea Rutiera Romana (A.R.R.) si efectueaza transport rutier public cu vehicule rutiere detinute cu orice titlu.
Transport rutier agabaritic – transport rutier cu mase si/sau cu dimensiuni depasite
Transport rutier national – transport care se efectueaza intre doua localitati din Romania, fara a depasi teritoriul statului.
Transport rutier international – transport rutier care se desfasoara intre localitatea de plecare si localitatea de destinatie, situate pe teritoriul a doua state diferite.
Transportul agabaritic dateaza din cele mai vechi timpuri, chiar de pe vremea faraonilor din Egiptul Antic, cand au fost construite celebrele piramide. Prin transport agabaritic se intelege transport de marfuri grele si foarte grele.
Pe larg, transport agabaritic inseamna transportarea, manipularea si montarea de obiecte grele si de greutati care se incadreaza in intervalul de greutate de la 1 tona la peste 1000 de tone si in intervalul de latime / inaltime de peste 100 de metri. Transportul agabaritic inseamna transportul acelor marfuri care sunt prea mari pentru a incapea în containere normale sau pe transportoare conventionale.
Transportul de marfuri agabaritice se poate efectua la nivel intern si international. Se numeste transport agabaritic intern acel transport care se efectueaza in granitele aceleiasi tari, dintr-un oras in altul al aceleiasi tari. Se numeste transport agabaritic extern acel transport care se efectueaza intre granitele mai multor tari.
Dezvoltarea transportului agabaritic in timp a fost posibila datorita progresului tehnologic, acesta din urma conducand la crearea unor obiecte din ce in ce mai mari. Un alt factor important care a condus la dezvoltarea transporturilor agabaritice a fost criza petroliera, aceasta a determinat tarile din Europa de Nord sa inceapa extragerea de titei prin forte proprii pentru a obtine un pret mai bun. La niciun an se efectuau transporturi agabaritice masive pe Marea Nordului pentru a se incepe operatiunile de exploatare a petrolului, această lucrare reprezentand un punct critic in evolutia acestui tip de transport.
Recofert, casa de expeditii, propune servicii de transport agabaritic, pe rute interne si internationale, in conditii depline de siguranta.
In urma protestelor transportatorilor de la inceputul lunii decembrie, Ministerul Transporturilor a reluat discutiile privind proiectul de modificare a Hotararii de Guvern nr. 69/2012. Dezbaterea publica a proiectului va fi deschisa timp de 10 zile pe site-ul ministerului, urmand ca acesta sa fie aprobat in sedinta de Guvern din 23 decembrie.
Noile amenzi pentru incalcarile normelor si ale conditiilor ce trebuie indeplinite de catre operatorii de transport rutier de marfuri sau transportul de persoane cu autocarul si autobuzul, sunt reduse substantial de la nivelul initial de 3.000 – 18.000 lei, la 500 – 12.000 lei. In plus, pentru incalcarile mai putin grave se va acorda doar avertisment.
Printre incalcarile foarte grave ale normelor si conditiilor de transport, sanctionate cu amenzi maxime intre 9.000 – 12.000 lei, se numara:
– efectuarea de transport rutier fara licenta sau certificat de transport in cont propriu
– transportul cu licenta de transport retrasa, suspendata, expirata ori declarata pierduta.
In categoria incalcarilor grave, amendate cu sume cuprinse intre 4.000 lei – 6.000 lei, se incadreaza o serie de contraventii, printre care si:
– lipsa de la bordul vehiculului a autorizatiei de transport international in cazul efectuarii de transport de marfa sau de personae in strainatate
– efectuarea transportului rutier international de marfuri perisabile fara respectarea prevederilor legale.
Sursa info: Curierulnational.ro
Soferii care efectueaza transporturi de marfuri periculoase au anumite obligatii pe care trebuie sa le respecte intocmai pentru a evita imprastierea produsului periculos.
Obligatiile soferilor care transporta marfuri ADR sunt urmatoarele:
- Sa opreasca imediat in cazul in care observa deteriorarea ambalajului sau cand marfa sau produsul periculos incepe sa se imprastie pe drum
- Sa ia masuri de avertizare a celorlalti conducatori care circula pe drumul public si a persoanelor din jur in cazul in care produsul transportat risca sa se imprastie pe drum
- Sa semnalizeze pericolul cu mijloacele pe care le are la indemana si sa anunte administratorul drumului sau cea mai apropiata unitate de politie
- Sa nu provoace socuri autovehicului in mers
- Sa nu fumeze in timpul mersului ori sa aprinda foc la oprire sau stationare, la o distanta mai mica de 50 m de autovehicul
- Sa supravegheze intotdeauna autovehiculul si marfa transportata
- Sa nu remorcheze un autoturism aflat in pana
- Sa urmeze intocmai traseul stabilit si sa stationeze doar in locurile permise si stabilite
Recofert, casa de expeditii, realizeaza servicii de transport ADR in conditii optime de siguranta, pe rute interne si internationale.
Transportul ADR inseamna, pe scurt, transportul de marfuri periculoase. O substanta este considerata periculoasa atunci cand prezinta un risc pentru om sau pentru mediul inconjurator. Marfurile ADR sunt impartite in mai multe clase, in functie de pericolul pe care il prezinta.
Clasa Substante si obiecte explozibile – marfurile care intra in aceasta sectiune sunt detonatoarele si explozivul de mina.
Clasa Gaze: azot, oxigen, butan, clor, bioxid de carbon, aerosoli
Clasa Lichide inflamabile: benzina, alcooli, vopsele, adeziviț
Clasa Substante solide inflamabile, substante autoreactive si substante explozibile desensibilizate solide: naftalina, sulf, chibrituri, celuloid, aluminiu pudra, magneziu
Clasa Substante supuse aprinderii spontane: fosfor alb topit, carbune activ, metale alcaline
Clasa Substante care, in contact cu apa, degaja gaze inflamabile: carbura de calciu (carbid), sodiu, potasiu, litiu
Clasa Substante comburante: peroxid de hidrogen, clorat de potasiu, ingrasaminte cu nitrat de amoniu
Clasa Peroxizi organici: peroxid de zinc, hidroperoxid de cumil
Clasa Substante toxice: anilina, nitrobenzen, pesticide
Clasa Substante infectioase: deseuri de spital, solutii care contin microorganisme
Clasa Substante radioactive: uraniu, hexafluorura de uraniu
Clasa Substante corosive: acid sulfuric, soda caustica, acid clorhidric
Clasa Substante si obiecte cu pericole diverse: amianta, produse transportate la cald, baterii cu litiu
Camioanele sunt legatura intre producatori, intreprinderi si consumatori. Flexibilitatea lor ofera tuturor acestora (producatorilor, intreprinderilor si consumatorilor) libertatea de a se stabili acolo unde isi doresc si aceasta libertate favorizeaza o repartitie echitabila a locurilor de munca, la tara sau la oras.
Camioanele sunt, adesea, singurul mijloc de a ajunge la uzine, magazine, restaurante, case, etc. Adesea sunt ele cele care trasporta televizoarele sau calculatoarele, hainele, medicamentele, jucariile, mancarea si materialele de constructii de la locul de productie catre magazinele de cartier sau la domiciliu. Cu alte cuvinte, fiecare dintre, fiecare loc de munca si fiecare companie in parte, are nevoie de servicii de transport rutier de marfuri.
Informatii utile cu privire la transportul rutier de marfuri
- 6000 de miliarde de tone de marfuri sunt transportate anual, prin transport rutier, in tarile din UE, in Statele Unite ale Americii, in China si Japonia.
- Transportul rutier este un dezvoltator major de locuri de munca. Ofera locuri de munca la 6,5 milioane de persoane in tarile membre UE si la 9 milioane de persoane in Statele Unite ale Americii. Numeroase persoane isi castiga existenta muncind in domenii legate de transportul cu camionul: fabricare, reparatii, vanzare, leasing, asigurari auto, servicii publice, constructii, industrie miniera, agricultura.
- Toate marfurile, din toate sferele de activitate, au fost transportate, la un moment dat, cu ajutorul camioanelor, fie in stadiul de productie, fie in stadiul de distributie.
- Toate celelalte sectoare de transport (maritim, aerian), precum si toate tipurile de companii, au nevoie de servicii de transport rutier pentru a-si desfasura activitatea intr-un mod eficient.
Recofert, casa de expeditii, organizeaza transporturi rutiere de marfuri, in regim intern si international, in toate tarile din Europa.
Industria transporturilor rutiere este stalpul unei economii puternice si a unei societati dinamice. Este, asadar, mai mult decat important sa aparam acest sector al transportului rutier, esential in cresterea economica, in dezvoltarea sociala, in cresterea prosperitatii si, nu in cele din urma, in mentinerea pacii, care joaca un rol central in viata fiecaruia, fie ca este vorba de tarile industriale sau de tarile in curs de dezvoltare.
Industria transporturilor rutiere este importanta pentru interconexiunea intreprinderilor la nivel mondial. Motorul comertului de pretutindeni, industria transporturilor rutiere dezvolta noi locuri de munca si contribuie la o mai buna legatura intre oamenii de pe intreg globul. Luand in calcul toate aceste aspecte, este de mentionat faptul ca orice penalizare care se aplica industriei transporturilor rutiere are repercursiuni asupra economiei per ansamblu.
Daca facem referire la transportul rutier in general, putem afirma, cu tarie, ca autobuzele, camioanele, autocarele si taxiurile sunt cele mai sigure mijloace de transport, cele mai eficiente si cele mai putin zgomotoase. Aceste aspecte se datoreaza grijei purtate de-a lungul timpului acestui sector mai mult decat important.
Industria transportului rutier a inregistrat numeroase progrese de-a lungul timpului, existenta ei generand si alte domenii de activitate conexe, asa cum este transportul rutier de marfuri, foarte util tuturor. Prin intermediul serviciilor de transporturi rutiere de marfa se faciliteaza ajungerea marfurilor grele sau periculoase in conditii optime, oriunde in lume. Oricine poate apela la serviciile de transport de marfuri, intrucat, gradul de dezvoltare al acestuia este la un nivel de performanta si siguranta.
Recofert, casa de expeditii cu capital integral privat, organizeaza servicii de transport de marfa, in regim intern si international, oriunde in Romania si in tarile din Europa.