Cum se stabilesc tarifele in transporturile rutiere interne de marfuri
Potrivit reglementarilor in vigoare, tarifele pentru transporturile auto interne de marfuri se stabilesc prin negociere intre transportator si expeditor. Expeditorul poate duce simultan tratative cu mai multe firme de transport de marfa si o poate prefera, pentru incheierea contractului, pe aceea care-i ofera pretul cel mai avantajos, daca toate celelalte conditii ale transportului raman aceleasi (tipul autovehiculului, durata transportului, bonitatea firmei de transport, renumele acestuia, etc.)
In stabilirea nivelului pretului de negociere toate firmele de transport antrenate in procesul de transport marfa pornesc de la costurile pe care ar trebui sa le suporte pentru efectuarea transportului in cauza. Aceste costuri depind de tipul autovehiculului, de tonajul acestuia, de distanta care trebuie parcursa, etc., si se raporteaza la urmatoarele elemente de cheltuieli:
• Costul combustibilului. Acest cost se poate determina prin produsul dintre pretul unitar al combustibilului si consumul normal de combustibil. La randul sau, consumul normal de combustibil se determina in functie de:
1. parcursul autovehiculului, in km echivalenti;
2. consumul mediu de combustibil pentru parcursul fara incarcatura, in litri/100 km echivalenti;
3. coeficientul de corectie a consumului de combustibil pentru sarcina transportata;
4. coeficientul de corectie a consumului de combustibil pentru conditii climatice nefavorabile (zapada, polei);
• Costul lubrefiantilor. Acesta se poate determina prin produsul dintre pretul unitar al uleiului si consumul normal de ulei. Acesta din urma, la randul sau, depinde de: parcursul autovehiculului, in km echivalenti, consumul specific de ulei la 100 km echivalenti, numarul schimburilor de ulei scadente si efectuate in perioada respectiva;
• Costul anvelopelor se determina raportand produsul dintre parcursul echivalent, numarul de anvelope si pretul unitar al anvelopelor la norma de rulaj-casare a anvelopelor.
• Cheltuielile cu amortizarea pot fi determinate prin raportarea produsului dintre parcursul echivalent si valoarea autovehiculului (valoarea actualizata) la parcursul de casare;
• Salariul conducatorului auto se poate determina prin produsul dintre salariul orar si raportul dintre parcursul echivalent si viteza medie realizata pe parcursul respectiv;
• Cota-parte a cheltuielilor generale ale firmei de transport marfa. Aceasta cota se poate determina pe l km echivalent parcurs si se poate inmulti cu numarul de km echivalenti realizati in cursa respectiva.